2021-10-26

Masz diesla? Możesz mieć problem. Lepiej dolej AdBlue, zanim zabraknie go na stacjach

Eksperci ostrzegają o problemach z dostępnością AdBlue, które mogą pojawić się w przyszłości. To efekt galopujących cen gazu ziemnego. Niestety bez tego dodatku unieruchomione zostaną nie tylko prywatne samochody z silnikami Diesla.
Podpis pod obrazkiem

Nawet nie interesująca się tematem osoba zdążyła zapewne zauważyć, że branża motoryzacyjna przeżywa obecnie kryzys. I to ogromny. Ale brak nowych samochodów w salonach, spadająca dostępność i wciąż rosnące ceny tych używanych oraz galopujące ceny paliw to może być dopiero początek problemów. Głównie dla właścicieli samochodów z silnikami Diesla w Europie. Ale nie tylko.

Elegancka, nowoczesna, bardzo szybka i względnie tania. Do tego elektryczna, co znacząco obniża koszty eksploatacji. Tak można opisać Teslę Model 3. Przynajmniej jeśli mieszkamy w USA lub jednym z krajów Europy Zachodniej. Dla wielu Polaków i mieszkańców ze wschodniej części Starego Kontynentu minimum 200 tys. zł to kwota wciąż nie do przeskoczenia, a jednak Tesli odniosła gigantyczny sukces.

Problem właścicieli diesli. AdBlue będzie drożeć

Elon Musk zdecydowanie może otwierać szampana, bo Model 3, a więc elektryczne auto "dla każdego" pokonało całą konkurencję zasilaną prądem. Ale nie tylko, najbardziej zaskakujące jest to, że Model 3 przebił również wszystkie auta spalinowe dostępne na europejskim rynku. I choć w Polsce może wydawać się to niemożliwe, za zachodnimi granicami na ulicach sporo jest Modeli 3.

Ford GT

Jak wynika z danych Jato Dynamics, Model 3 został liderem we wrześniu 2021 roku sprzedając się w licznie bagatela 24 591 sztuk. Pokonał tym samym takie auta, jak Renault Clio (18 264 sztuk), Dacia Sandero (17 988 sztuk), Volkswagen Golf (17 507 sztuk) czy Abarth 500 oraz Fiat 500e (razem 16 349 sztuk). Nie tylko w czołówce, ale i na nieco dalszych miejscach nie brakowało klasycznych aut spalinowych - znalazły się tam m.in. Opel Corsa (wraz z Corsą-e), Peugeot 208 i 2008 (wraz z ich elektrycznymi odpowiednikami), Hyundai Tucson czy Renault Captur.

Producenci nie chcą produkować AdBlue

Największym dostawcom AdBlue - w związku z kolejnymi podwyżkami cen gazu - produkcja nieszczególnie się opłaca. Część z nich już ograniczyło lub wręcz wstrzymało produkcję (zrobił to np. największy europejski producent, zakład Duslo na Słowacji - donosi Autoblog), inne dopiero się do tego przymierzają. Zakłady, które nie zamierzają wstrzymywać produkcji, planują z kolei podwyżkę cen AdBlue. Zapowiedziała je chociażby Grupa Azoty.

Elon Musk zdecydowanie może otwierać szampana, bo Model 3, a więc elektryczne auto "dla każdego" pokonało całą konkurencję zasilaną prądem. Ale nie tylko, najbardziej zaskakujące jest to, że Model 3 przebił również wszystkie auta spalinowe dostępne na europejskim rynku. I choć w Polsce może wydawać się to niemożliwe, za zachodnimi granicami na ulicach sporo jest Modeli 3.